May 30, 2009

The Last Emperor 末代皇帝

Last night I was watching the Last Emperor, a 1987 movie, on a movie channel. I remember my grandpa, who is still alive, took my older brother, older sister and me to a movie theater to watch the film. I was only about 8 years old. Although I fell asleep in the middle of the movie, I was still impressed by the background music/movie soundtrack. I knew Grandpa was the only one who knew what was going on in the movie. The movie was not much to us, the kids, at that time.
昨晚我在電影頻道看了一部一九八七年的電影:末代皇帝。我記得我爺爺(現在還活著)帶我哥哥、姊姊和我到電影院看過這部片。當時我大概才八歲。雖然我在電影放映中睡著了,我還是對配樂很有印象。我知道爺爺是唯一看懂電影在演什麼的人。這部電影當時對我們小孩子來講沒什麼感覺。

It was nothing to me until last night. I watched it attentively and finally had a lot of sympathy for Emperor Pu Yi. It was like he was in prison almost all his life, whether in the Forbidden City, Manchuria or the real prison. He was kept in captivity here and there. What impressed me a lot was that he lost his butterfly/first love (Ar Mo, “Let me say goodbye to him! [Ar Mo did not even have a chance to say goodbye to Pu Yi.]” Pu Yi, “She is not my nanny. She is my butterfly.”) and his love-and-hate relationship with his first wife/Empress Wan Jung. It was pure love and attachment between Pu Yi and the nanny/Ar Mo. It was strong love, hatred, suffering between Pu Yi and Wang Jung. It seemed as if I could feel their pain, three of them, especially that of the empress.
昨晚以前這部電影對我來講也沒有什麼。我專心看完這部片,終於對溥儀皇帝起了很大的同情心。他的整個人生絕大部分的時間好像在監獄裡一樣,不管在紫禁城、滿洲國,或是真正的監獄。他到哪兒就被囚禁到哪兒。讓我印象很深刻的是他失去了他的蝴蝶(初戀情人)【阿嬤:「讓我跟他說再見!」阿嬤連跟溥儀說再見的機會都沒有。】【溥儀:「她不是我的奶媽。她是我的蝴蝶。」】還有他跟原配(婉容皇后)的愛恨情仇。在溥儀和阿嬤之間的是純純的愛和依附。在溥儀和婉容之間的是強烈的愛、恨,以及痛苦。我似乎能夠感受到他們三人的痛,尤其是皇后的痛。

All his life was pain.
他的一生是個痛苦。

No comments: