Nov 20, 2011

簡介family一字


有人說family = Father And Mother I Love You。

family (n. 名詞) [C 可數]
a group of people who are related to each other, especially a mother, a father, and their children
一群彼有血緣關係的人,尤指媽媽、爸爸和他們的小孩
(家人、家庭、家)
※也就是說,family這個字是指「一群人」或「一個團體」,不是「一間房子」。

例句:
Do you know the family next door?
你認識隔壁那家人嗎?

My family lives in Toufen.
(美式)(把一整家子的人看作一個單位,為單數,也就是把my family看作it,所以live加s)

My family live in Toufen.
我的家人住頭份。
(英式)(把家裡的每個人看作獨立的個體,一整家子郵很多人組成,為複數,也就是把my family看作they,所以live不加s)

My family and I live in Toufen.
我的家人和我住在頭份。

How many people are there in your family?
你的家庭有幾人?
你的家庭成員有幾人?
你家有幾人?
※再次提醒,family不是指一間房子,是指一群人或一個團體,所以是在問這一群人總共有幾人,或者這個團體裡有幾個成員。

There are four people in my family.
我的家庭有四人。
我的家庭成員有四人。
我家有四人。
※My family has four people.是比較中式的英文,老外聽得懂、可接受,但There are four people in my family.比較道地、比較像是老外在講的。
※There are 有 four people 四人 in my family 在我的家庭(成員)裡. 

No comments: